Sunday, February 6, 2011

Water

Als ik terug kijk op 10 jaar Canada dan concludeer ik dat als er iets fout ging in en om het huis, dat het dan altijd met water te maken had.
Onze eerste -kleine- ramp was een overstroming in de basement. Waar wij sliepen.
Toevallig waren we erg laat die nacht om naar beneden te gaan, tegen een uur of 1, en ik wist niet wat ik zag toen ik het trapje af wilde lopen!
Zeker een centimeter of 10 water klotste er in de basement. Het hondevoer wat op de grond stond was kleddernat en er dreven teiltjes en van alles en nog wat vrolijk rond!
Om de hoek, waar ons bed stond klonk een vreemd gesis en gesputter, wat bij nader inzien van de elektrische wekker bleek te komen, die op de grond stond! Net erboven zat de stekker in het stopkontakt! Later dacht ik dat ik wel geëlektrocuteerd had kunnen worden door door het water te lopen.
Wij waren hier niet op voorbereid. Wie had dat gedacht na net uit het "aangeharkte" Nederland met z'n keurige gemalen, verhuisd te zijn naar dit land ver boven de zeespiegel, dus niet net als Nederland eronder, dat je last van water zou kunnen krijgen!
We hadden geen idee hoe we dit moesten aanpakken maar begonnen maar met hozen. Emmers in de bak gooien waar het pompje opzit, zie vorig bericht, en dan de pomp aan. Er veranderde weinig! We hadden het idee dat het, wie weet waar, weer net zo hard terug liep over de vloer.
Na een paar uur waren we bekaf en zijn we gewoon in bed gaan liggen. Met het water er vrolijk omheen!
Volgende ochtend eerst een pomp gehaald en toen was het gauw opgelost.
We hadden het idee dat het door het putje in het midden van de basement omhoog was gekomen. Die dag daarvoor was er namelijk heel veel sneeuw gesmolten en we denken dat de ondergrond nog bevroren was en dat het water daardoor geen andere kant op kon dan omhoog ons huis in.
André heeft gewoon een stop op het putje geplaatst en daarna hebben we van dat probleem nooit meer last gehad.

Het andere waterprobleem had te maken met mijn wasmachine, zie vorig bericht.

En buiten hebben we regelmatig overstromingen in de helft van onze "tuin".
Eén helft ligt namelijk in het afwatergebied van een creek. En bij veel regen en smeltend sneeuw staat het daar regelmatig blank. Toen wij het huis bekeken met de makelaar hebben we daar nog gelopen en meldde deze nog 'hoe droog het daar was'. "Nee hoor, geen enkel probleem met water!"
Wisten wij veel! Nederland, hè, met z'n gemalen! ;-)

Verder hebben we een well en is het water erg hard. Veel last van kalk!
Voordeel van water uit een well; Geen waterrekening! Dat vergoedt een hoop!

4 comments:

duijsensfamily said...

Zucht.... ik kan er een liedje van meezingen. Persoonlijk heb ik liever water dat naar boven komt dan een septic tank.... want dat is echt NIET fris.... Behalve water drijft er dan meer rond.
Maar het zijn aparte ervaringen!

Angelieke said...

Een probleem met de septic tank hebben wij ook al gehad een paar jaar geleden. Liep er drab de tuin in. Ja, het zit soms niet mee!

Just Me said...

leuk blog, net per ongeluk tegen gekomen.
Wij hebben (gelukkig ) wel gas, wel een rekening ervoor natuurlijk, maar die bespaard weer ernstig op de stroomrekening, dus we betalen het maar ;-)

Wij hebben ook well water, ook hard en te hoog nitraat om als drinkwater te fungeren.
De dieren in de stal drinken het wel, maar zodra het het huis binnekomt, gaat het door een water softner en het drinkwater gaat vervolgens door een RO system.

Die softner is hier echt noodzaak, alleen al voor het behoud van watergebruikende apparatuur.

Angelieke said...

Dankjewel Just Me!