Thursday, November 4, 2010

De taal

De Engelse taal is voor de meeste Nederlanders geen enkel probleem.
Dus ook voor ons niet in het begin.
Je kunt je altijd wel duidelijk maken, soms met handen en voeten, maar een basiskennis van het Engels heeft iedere Nederlander wel in zich.
Vooral de kinderen pakken het heel makkelijk op en spreken binnen no time zonder accent de Engelse taal. Op school kregen zij een half jaar extra engelse les, E.S.L. Dat betekent English as a Second Language. Maar ik denk dat ze het meeste leerden van de gewone omgang met andere kinderen en de juffen en meesters.
Voor ons, volwassenen, ging het iets anders.
Als je geen angst hebt om Engels te spreken kun je je overal goed redden, maar je spreekt uiteraard met een dik accent. Wat vragen oplevert, zo van "Where are you from?" en "Are you Dutch?" met daar achter aan "I have a Dutch cousin" or "....Dutch parents" of wat dan ook.
Opvallend veel mensen hier hebben Nederlandse wortels. Maar het valt ook op dat de meesten geen Nederlands hebben leren praten van hun ouders. Of ze spraken het wel als klein kind wat over ging toen ze naar school toe gingen. En vaak weten ze alleen enkele woorden in het Nederlands, zoals bijvoorbeeld 'Deugniet'!
Op het moment dat je vrienden krijgt en echte gesprekken wilt voeren is het in het begin wel eens moeilijk om precies te vertellen wat je bedoelt.
Gevoelens, bepaalde uitdrukkingen...dan sta je wel eens met een mond vol tanden. En ga je dus ook wel eens de mist in. Ik bedoel maar; 'Dat slaat als een tang op een varken' vertaal je niet als 'That hits like pincers on a pig'! Later leerde ik om "That makes no sense! " te zeggen!
Maar geduld loont. Als je je tussen de mensen begeeft leert het snel. En Canadesen zijn behulpzaam genoeg. Ze zullen je niet gauw corrigeren maar je kunt altijd vragen hoe je iets precies moet zeggen.
Nee, ik heb nooit het gevoel gehad dat de taal een probleem was! Ook al heb ik nog steeds wel eens moeite, als ik een woord niet weet, maar er is niemand die je er op aan kijkt. Ze zijn immigranten gewend hier! En de Canadese bevolking is over het algemeen erg aardig!

5 comments:

Sophia said...

Haha heel herkenbaar! Hier zijn ook veel mensen die banden hebben met Nederland, buren, familie, of ouders. En inderdaad, sommige woorden kennen ze vaak wel maar die kan ik hier niet herhalen :) Zelfs Murray werkte "ooit" samen met een Nederlander, en je kan denk ik wel raden welke woorden hij heeft geleerd/onthouden he.... :)

Angelieke said...

Bedankt voor je comment, Sophia!
Leuk dat je het herkent en ja, ik kan raden welke woorden dat zijn! ;-)

duijsensfamily said...

ook heel herkenbaar!
Nu ben ik hier "pas" een maand of 7. Mijn Engels dateert nog uit de middelbare school tijd en uit series als "friends", desperate housewives enz enz.
Verhongeren zal ik niet, maar het is wel lastig om dingen uit te leggen die net wat dieper gaan.
Of als je eens naar de huisarts moet.
Maar ik hoop dat dit met de tijd over gaat.
Ik kwam jouw naam op mijn blog tegen en dacht "wie is dat".... Daar probeer ik nu eens achter te komen.
Wel leuk trouwens want volgens mij woon je niet zo heel ver van ons vandaan!
Groetjes,
Claudia

Angelieke said...

Dat klopt Claudia, volgens mij kan ik zo naar je toe rijden.
Misschien doe ik dat ook nog wel eens een keer! ;-)

duijsensfamily said...

Dat zou heel leuk zijn!
Jij bent altijd van harte welkom!
En paardrijden kun je hier ook!!!
Zou leuk zijn!
Fijne week!