Thursday, July 21, 2011

De dierenarts

In Nederland hadden we ook een hond en katten (en cavia's en ander klein grut) dus uiteraard ben ik daar ook een vaste klant van de dierenarts geweest.
Toch kan ik me er weinig van herinneren behalve dat ik er niet graag naar toe ging en dat de praktijk waar ik met m'n beesten klant was weinig uitstraling had. Ik kan me geen assistente herinneren en de arts was een afstandelijke man die deed wat hij moest doen en dan presenteerde hij de rekening.
Hij noemde ook de vrouwelijke dieren 'hij!' 
Is dat typisch Nederlands, Fifi en Bella 'hij' te noemen wanneer je over ze spreekt?
Ik had er zelf ook moeite mee om 'zij' te zeggen als ik het over Tessa had.
In Nederland dan.
Want hoe anders is de dierenartspraktijk in Canada! Alle vrouwtjes dieren zijn 'she' al is het een rat of muis.
 Trouwens de eerste keer Tessa's 'Mommy' genoemd te worden in plaats van Tessa's 'Eigenaar' was wel even slikken als rasechte, nuchtere, Hollandse vrouw. Ik moest er een beetje van giechelen.
Maar alles went en ik vind het nu een voorname titel; ik ben Kyra's, Bandit's, Melvins en zelfs Volio's Mommy! Dat voelt tien keer beter dan hun 'Owner'! Want zeg nou zelf, een dier kun je nooit echt bezitten...als het erop aankomt doen ze gewoon wat henzelf uitkomt. Vooral katten!
Wat je wel kunt doen is ze lekker vertroetelen, zoals een echte moeder....Mommy... betaamt!
Conclusie; Ik heb maar ervaring met een enkele dierenarts in Nederland, bovendien is dat zeker 10 jaar geleden, dus kan ik niet echt een vergelijking maken. Maar wat ik wel kan zeggen is dat ik graag naar de dierenarts ga hier in Canada. Je wordt behandeld als de meest belangrijke gast van de dag en er is oprechte belangstelling. De assistentes en dierenartsen in Beamsville, waar wij heen gaan, zijn zonder uitzondering hele plezierige mensen. En ook al zien zij miljoenen katten en honden in hun praktijk, toch weten ze altijd wel iets leuks en liefs over jouw beest te vertellen! Dat vind ik knap.

Mijn kindjes;

Kyra

Bandit

Melvin

Volio

4 comments:

duijsensfamily said...

De benadering van de dierenarts is hier inderdaad anders.
Onze honden zijn nog nooit door een forse volwassen man vrolijk toe gekird, "how are you little girl?
Maar ondanks dat, ik had in Nederland gelukkig wel een hele toffe dierenarts.
De behandeling is hier wat koninklijker, maar de rekening ook!!!!!

Angelieke said...

Ja, is het hier duurder dan in Nederland? Dat weet ik dan weer niet. Maar dat zou best kunnen want ik schrik ook altijd wel een beetje bij de afrekening!

Marjorie said...

Nou, de dierenarts is hier ook behoorlijk prijzig. Sammie, onze hond, had laatst enorm jeuk op zijn neus. Hij krabte het helemaal stuk. Eén consult, één stripje pillen en één pipetje later mochten we ± 50 euro afrekenen. Dat vind ik best veel. Maar ja, je doet het, het is nu eenmaal je kind ;-) .

Angelieke said...

Ja, dat is behoorlijk aan de prijs!
Wat kost een jaarlijkse controle met vaccinaties tegenwoordig in Nederland?
Voor de kat kost het hier ongeveer $100 en voor de hond was het laatst, inclusief heartworm tabletten, $284.