Tuesday, July 26, 2011

Naar de tandarts

Uiteraard is het in Nederland veranderd sinds onze emigratie in 2000 maar voor zover ik me kan herinneren werden de gewone controles, zeker voor de kinderen, toen in Nederland vergoed door het ziekenfonds. Klik hier; Nederland tandarts

Wat een tegenvaller toen wij in Canada kwamen en we begrepen dat hier in Ontario de tandarts niet in het ziekenfondspakket, ofwel de OHIP (Ontario Health Insurance Plan) zat;
OHIP en de tandarts

Vooral als eigen baas ben je de klos voor alle kosten en dat kan aardig oplopen. Wij hebben er nooit een verzekering voor genomen maar dat is dus een optie. Of een baan vinden met een benefit package, inclusief een dental plan.

Wat betreft de behandelingen bij de tandarts, er wordt heel snel een verdovingsspuit gehanteerd, vind ik. In Nederland zijn we gewend dapper verdoving af te slaan, vooral voor kleine gaatjes. Hier in Canada vraagt men vaak niet eens of je verdoving wilt, men gaat daar gewoon van uit. Je krijgt dan ook nog een slabbetje voor en een zonnebril op....muziekje op de achtergrond...en dan lig je daar "prinsheerlijk" achterover met je mond open.
De schok komt pas bij de eindafrekening!

4 comments:

duijsensfamily said...

aangezien ik nog liever een kind baar dan naar de tandarts ga is zo'n behandeling met verdoving, muziekje en zonnebril zeker aan mij besteed.
Ik ben me toch bang en tot nu is het tandartsbezoek nog steeds uitgesteld......

Angelieke said...

Je hoeft echt niet bang te zijn, Claudia, bij het minste geringste verdoven ze je!

Marjorie said...

Mijn tandarts is ook best snel met verdoven en eerlijk gezegd vind ik dat niet erg. Het ligt toch een stuk meer ontspannen wanneer er geboord moet worden enzo. Het is alleen daarna een beetje vervelend want je mond blijft nog zo lang raar aanvoelen, vind je ook niet ?

Angelieke said...

Ja, dat is even vervelend. En lastig drinken! :-)