Sunday, October 25, 2009

Het huiswerk.

Wat we gelijk moesten doen was papieren verzamelen. Een 'bewijs van goed gedrag' bijvoorbeeld. Die konden we bij de gemeente aanvragen. Uittreksels van geboorteregisters, huwelijkspapieren, diploma's, boekhoudkundige papieren en zo nog wat meer. De boekhoudkundige papieren waren vooral om bewijs te leveren dat we minimaal 250,000 dollar mee zouden nemen. Dat was toen het minimum aan geld wat je nodig had om te kunnen emigreren. Dat kun je uiteraard besteden aan een huis in Canada en dat is wat wij later ook hebben gedaan. Wij konden dat geld halen uit de overwaarde van ons eigen huis in Nederland, iets wat denk ik het geval is bij de meeste mensen die willen emigreren.

Toen alles was verzameld stuurden we het naar Buysse en daar werden alle papieren vertaald en opgestuurd naar de Canadese ambassade in Bonn.
Bij de ambassade wordt uiteindelijk bepaald of je de visa krijgt en dus of je mag emigreren naar Canada. Er wordt gewerkt met een puntensysteem, waarbij het geldbedrag dat je meeneemt een aantal punten waard is, je diploma's zijn punten waard, je gezondheid enzovoort.
Ik weet niet precies wat het aantal punten is dat je moet hebben maar alles wordt tegen elkaar afgewogen en wat minder in een bepaald gebied, bijvoorbeeld het geld, kan goed gemaakt worden door je vakkennis bijvoorbeeld.

Om een gezondheidsverklaring voor alle leden van het gezin te verkrijgen zouden we later naar een keuring gaan, daar zal ik een andere keer over vertellen. Wat ik nu wel even wil zeggen is dat het niet zo is dat je helemaal niets mag mankeren. André had een aantal jaren geleden kanker gehad en dat was uiteindelijk geen probleem. En ik heb later gehoord van een volwassene met epilepsie en een kind met autisme die ook gewoon een visum hebben gekregen. Het is dan dus wel zaak dat je op een ander vlak sterk uit de hoek komt met bijvoorbeeld hele goede diploma's of een beroep of vakkennis waar naar gevraagd wordt omdat er een tekort aan is in Canada. Gelukkig had André dat. Hij had jaren bij de K.L.M. gewerkt in de motoren afdeling als machine bankwerker en nu was hij eigen baas als bankwerker. Hij had in de tijd bij de K.L.M verschillende aanvullende diploma's gehaald en hij was van alle markten thuis betreffende metaal en techniek.
Ikzelf had een verpleegkundig diploma, iets wat minder indruk maakte omdat dat in Canada niet hetzelfde waard is. Ik zou als ik hier ook weer verpleegkundige zou willen worden, aanvullende papieren moeten halen. Toch werd ook mijn diploma meegenomen in het geheel.

Als je alles bij elkaar hebt en hebt opgestuurd kan het grote wachten beginnen.

3 comments:

Anonymous said...

Angelieke, wat leuk dat je over jullie emigratie schrijft! Wij staan zelf nog aan de startlijn: onze aanvraag is ingediend (ook via Frans Buysse), en we hopen over een maandje te horen dat we bijkomende bewijsstukken mogen opsturen naar de ambassade.

Ga je ook nog schrijven over hoe jullie aanpassing verliep? Ik vind het heel leerrijk om de ervaringen van anderen te lezen.

Angelieke said...

Ja, het is de bedoeling dat ik onze ervaringen in chronologische volgorde op ga schrijven.
Bedankt voor het lezen!

Angelieke said...

Kijk ook eens naar mijn andere blog
http://hollandersincanada.blogspot.com/